Sulden - padajúci ľad zabíjal

23.02.2009
sulden-padajuci-lad-zabijal

Keď som pred týždňom fotil kamarátov ako lyžujú skratku na zjazdovke z Madritschu, tak mi pohľad zablúdil na ľad vytečený pod medzistanicou lanovky a vyfotil som si ho. To som samozrejme netušil, že práve na tomto mieste sa o dva dni nato odohrá tragédia naozaj osudová.
Lezenie v ľade patrí medzi najkrajšie, ale aj najnebezpečnejšie aktivity v horách. V to osudné ráno sa vybrala na tento ľad dvojica, ktorú tvoril skúsený horský vodca zo Suldenu so svojím domácim kamarátom-klientom. Aj keď ľad nebol zrovna najkrajšie vytečený, horský vodca a zároveň skúsený extrémny lezec sa rozhodol, že polezú. Na tomto mieste ako rodák zo Suldenu vyrástol a na tento ľad liezol nespočetne veľa krát.

Ľad dva dni pred tým. Červená čiara ukazuje miesto, kde sa ľad odlomil.

Teplota za posledné dva mesiace na tomto mieste prakticky nevystúpila nad bod mrazu a v noci bolo prakticky stále mínus 10 - 20 stupňov. Prvý liezol vodca, hneď po nalezení sa veľký ľadový cencúľ odklonený od skaly odlomil a strhol zo sebou oboch dole. Po tom čo kusy ľadu dopadli na svah sa odtrhla aj snehová lavína, ktorá preletela cez zjazdovku a vyplnila dno potoka zmesou ľadu, snehu a kameňov, ktoré povytŕhala zo svahu.

Vodca prežil s ťažkými zraneniami a leží v nemocnici. Jeho parťák už také šťastie nemal. Napriek rýchlemu zásahu a nasadeniu množstva ľudí sa ho podarilo vyhrabať spod ľadu až večer. Príčina smrti - zlomené väzy, čiže bol mŕtvy okamžite.

Tri dni potom. Na odlomenom ľade sa už začali tvoriť cencúle.

Po tejto udalosti sa samozrejme rozprúdila vlna debát, v ktorých jedna skupina nešetrila kritikou na adresu vodcu a obviňovala ho z riskovania. Druhá skupina hlavne spomedzi priateľov len krčila plecami a krútila hlavou nad nešťastným osudom kamaráta. Čo sa vlastne stalo? Podľa tvrdenia jedného zo záchranárov bol ľad extrémne premrznutý a tým sa stal krehký ako sklo. Svoje zohralo aj to, že nebol vytečený popri skale ale medzi skalou a ľadom bol priestor.

Touto kurióznou a tragickou udalosťou som nechcel otvoriť nejakú bulvárnu čiernu kroniku na týchto stránkach, ale len poukázať na to, čo všetko sa môže v horách stať a s čím všetkým treba rátať...