Skialpová divočina v závere Val Fex

11.11.2021
skialpova-divocina-v-zavere-val-fex

Švajčiarsko - Talianska hranica. Horný Engadin. Prvý marec zimy 2021.

S jedlom rastie chuť sa hovorí - a ja po minulom úspešnom výpade za hranice Val Roseg sa dnes pokúsim opäť pošliapať niečo nové. Už klasicky sa dostanem od hotela z doliny po bežeckej stope a následne výšľapom hore, až ku miestu nazývanému "pri kamennom mužovi". Nachádza sa na hrebeni poniže vrcholu Caputschin a prehupnem sa tade do vedľajšej Val Fex.

Po nedávnom prieskume mám prístupovú trasu už vymakanú, a tak nešpekulujem, ale lyžujem priamo dole do žľabu, ktorým som sa minule vrátil späť. Odtiaľ nasleduje prechod sústavou terás nad strmými zrázmi do Val Fex.

foto_urobená_od_kamenného_muža,_v_popredí_Chaputschin,_šípka_vpravo_Fora

Traverzujem už známou trasou. Slnkom nasvietené úbočia sú bezpečné. Perióda bez väčšieho sneženia trvá a sneh sadol a spevnil sa. Po traverze sa odkláňam doprava od minulej trasy vedúcej smer Fuorcla Fex - Scerscen a nasleduje bludisko miernych terás a strmých zrázov.

Môj dnešný cieľ Piz alebo aj Sass Fora, ležiaci na hranici medzi Švajčiarskom a Talianskom, sa vypína do výšky nad záverečným amfiteátrom Val Fex. Traverzovanie mi ale trvá dlhšie, ako by som čakal, a tak sa pod samotný kopec dostávam pomerne neskoro. Ak by výstup bol ľahký a bezpečný, stále by to išlo, ale opak je pravdou. Nasadzujem mačky, lyže idú na batoh a ja stúpajúc tvrdým svahom, ktorý vietor rozbrázdil ako rozbúrené more, prepočítavam...

šípka_označuje_kopec_bez_mena_3062m,_takto_som_sa_tam_motal

Po chvíli, pozorujúc čo by ma čakalo v smere na vrchol, sa rozhodujem pre ústup. Traverzujem stále na mačkách, lyže by na tých vlnkách boli stále viac vo vzduchu ako zaryté v glazúre. Po traverze obúvam a po krátkom zjazde nalepujem pásy.

Pri ceste späť si ešte odskočím na bezmenný kopček na hranici. Nachádza sa hneď vedľa sedla Tremoggia, do ktorého vedie z talianskej strany v lete značka. Na vrchole na moje počudovanie asi je nejaká tá premávka, pretože výzdoba tu je ;)

a_ešte_jedna_panoramatická

Teším sa aspoň z čiastočného úspechu, kochám sa z nových výhľadov a pri ceste späť sa snažím nájsť optimálnu trasu v traverze. Pri návrate využívam dobré snehové podmienky, stúpam hore veľa na pásoch, dosť používam aj haršajzne, ale napriek tomu sa opäť pri skalnom mužovi ocitnem až podvečer.

a_klasický_podvečerný_výhľad_z_doliny_smer_Bernina

Úžasné výhľady na všetky strany ma ešte na chvíľu zdržia, kým zlepím pásy, a už v tieni sa spúšťam do Val Rosegu. Bežecká stopa natiahnutá konečne v celej dĺžke mi uľahčí návrat a ja korčuľujem späť do základného tábora vo výške 2000 metrov nad morom. Ďalší úspešný deň mojej najlepšej sezóny v živote je za mnou. Večera už čaká...