Skialp St. Moritz: Piz Surlej z Champferu

25.12.2018
skialp-st-moritz-piz-surlej-z-champferu

Švajčiarsko - St.Moritz - Champfér - Piz Surlej 3188m. 18.12.2018, 1475v.m., čas celkový: 3:40hod.

Štartujem v údolí neďaleko St.Moritzu. Už nacvičenými skratkami a chodníčkami, čiastočne po bežeckej trati, neskôr aj po zjazdovke Hahnensee ktorá ešte nie je v prevádzke sa dostanem ku hornej stanici sedačky. Tu sa začína zjazdovka spájajúca stredisko Corvatsch a St. Moritz. Tu sa dnes začína aj moja ozajstná skialpová túra keďže šlapanie po zjazdovke sa určite nedá takým honosným názvom označiť.

Prechádzam popri stanici sedačky a púšťam sa do terénu. Stopa žiadna, dokonca ani moja nie aj keď som tu bol posledné dni niekoľkokrát. Traverzujem svah na ktorom si určite treba dávať pozor na podmienky. Tie dnešné sú ok a pokračujem ďalej. Nasleduje terasa popod Munt Arlas. Odbáčam z nej doľava smerom hore do kotla ktorý spomínaný kopec vytvára spolu s masívom Piz Surlej.

oranžovou_po_zjazdovke_Hahnensee_a_potom_terénom_(červené_šípky)

Serpentínami sa krútim cik-cak strmo do kopca. Prichádzam pod žľab ktorý je kľúčovým miestom výstupu. Bol som tu asi pred týždňom a vyhodnotil som to tak, že som sa otočil. Dnes sa dostávam znovu do podobnej situácie. Som tu sám, nikde nikoho, strmý žľab, snehu kopec, vetrom poukladaný kade tade. Kľučkujem vrtím sa paličkou pichám a každých pár metrov je to iné. Postupne sa dostávam hore do najužších miest žľabu. Výjsť ho celý na lyžiach je nevyhnutné, keby som dal dole lyže tak sa budem brodiť pekne hlboko.

Podarí sa mi dostať hore do miernejšieho terénu, pri výbere lyží sa vždy pozerám aj na iné vlastnosti ako sú len tie ktoré sa oceňujú pri jazde dole kopcom...

ešte_niečo_zo_zjazdu

Následuje výstup miernym hrebeňom. V závere už úradoval vietor a kameňov pribúda. Podarí sa mi však kľučkujúc medzi kameňmi výjsť na lyžiach až celkom hore. Počasie mám výborné, bola to jedna z podmienok na to aby som to potiahol až na vrchol. Snehovú situáciu som dnes mal dobre napozeranú, motal som sa tu okolo už asi desať dní...

Vychutnávam si výhľady, fotím a zamýšľam sa nad tým ako kedysi klasici vyrážali na túry až na jar. Dnes sa situácia už radikálne zmenila. Na neďalekom Julierpasse sú cez víkend všetky parkoviská plné. Nuž na túru sa dá vyraziť aj o tomto čase. Ak má však viesť až na vrchol je potrebné aby boli podmienky ok.

Pri lyžovaní som opatrný, sneh sa mení niekedy každých pár metrov. Vietor, ktorý je tu bežný urobil svoje...

Sezóna začala veľmi optimisticky, uvidíme ako to bude pokračovať ďalej...