Skialp Julierpass: Lagrev ako TOP túra oblasti

28.03.2020
skialp-julierpass-lagrev-ako-top-tura-oblasti

Švajčiarsko, Graubunden, Horný Engadin, St.Moritz, Julierpass 2284m.

Prečo je skialpová túra na Lagrev tou najkrajšou z tých ktoré je možné absolvovať jedným výšlapom priamo od parkoviska pri ceste vedúcej cez Julierpass? Článok o nej už na Vetromagu visí ale vďaka tomuto fotomateriálu som si neodpustil ho zdupľovať.

Dôležité nové info je akurát to, že parkovisko z ktorého sa na túru vyráža premiestnili na druhú stranu cesty a asi 250 metrov bližšie smerom ku vrcholu Julierpassu. Na tom sa ešte stále nachádza vysoká veža slúžiaca aj ako divadlo ;) vraj je ale na predaj, rozoberú ju a odvezú preč...

Skialpová túra na Lagrev má prevažne severnú orientáciu. Aj preto tu najdlhšie vydrží prašan. Pomáha mu v tom aj prírodné chladenie - zvyška ľadovca v hornej časti výstupu. Sú to už naozaj iba zvyšky, ľadovcová výstroj tu už nie je potrebná.

v_pozadí_údolie_Valletta_da_Julier_a_nad_ním_Piz_Valletta

Popri kvalitnom snehu je veľkou výhodou tejto túry aj primeraný sklon. Nepotrebujete sa presúvať dlhou a miernou dolinou ktorou by ste pri návrate museli ísť aj tak rovno a nezalyžovali by ste si. Na Lagrev je to pekne dokopca, výstup trvá cca 3-3,5 hod. nastúpate cca 900 v.m. a po výstupe na vás čaká odmena kvalitného zjazdu.

po_rovinke_nasleduje_prvé_kľúčové_miesto_výstupu,_strmý_svah_končiaci_ľadovým_traverzom

V zime sa s lyžami nevystupuje až na hlavný vrchol Lagrevu (3165m.) aj keď s mačkami a bez lyží to je možné. Za lyžiarsky vrchol sa považuje kopec (3109m.) vo vrcholovom hrebeni na ktorý je možné za optimálnych podmienok vystúpiť na lyžiach.

s_Polaschinom_v_pozadí

V druhej časi výstupu sa pod vrcholovým hrebeňom rozprestiera široká pláň. Pre lyžiarov je to veľa možností a tak aj pri ich väčšom množstve si stále nájdete miesto pre svoju stopu. Výstupová dolinka s nasledujúcim kotlom ponúka aj alterantívne možnosti ktoré sú ale veľmi málo využívané. Pod článkom si nájdete aj odklik na túru s výstupmi na Polaschin a Coluonas v kombinácii s lyž. vrcholom Lagrevu.

z_morény_sa_otvorí_takýto_úžasný_výhľad_na_náš_cieľ,_zamrznuté_jazero_dole_splýva_so_snehovými_pláňami

Jednoducho treba len otvoriť poriadne oči, fantázii sa medze nekladú. Samozrejme opatrne...

Jedna z odporúčaných altrenatív je aj použitie sedielka (Fuorcla Lagrev 2863m.) pod vrcholom Coluonas cez ktoré sa dá prejsť do susednej dolinky a pridať niektorý z jej skialových cieľov...

vyšli_sme_znovu_na_slnko

Celý Julierpass aj so svojim východiskovým bodom Hospicom La Veduta, prípadne s vysokohorskou chatou Jenatsch ponúka desiatky možností predovšetkým ľahších a pomerne bezpečných túr.

červená_zľava:_Misaun,Tschierva,_Morteratsch,_Palú,_Bernina,_Scerscen,_Roseg,_žltá_zľava:_Fuorcla_Surlej,_Corvatsch_Bergstation,_Piz_Murtel,_Piz_Corvatsch

Lagrev,_letný_pohľad_na_zimnú_túru,_foto_z_Piz_Julier

Vychutnávajte bohatú galérku aj s popismi a ja na záver iba dodám, že až v blízkej budúcnosti zrejme skončí doba lacných leteniek tak aj medzi našimi rozšafnými skialpinistami zavládne racionálne uvažovanie a aj oni objavia viac úžasnú oblasť Horného Engadinu v ktorej je Julierpass a jeho okolie iba malou časťou...

GPX na stiahnutie nájdete hore, zabudol som vypnúť hodinky a tak na mapke vidieť cestu autom až do Champferu.

Záznam urobený hodinkami COROS Apex

Fotky Skialp Julierpass: Lagrev ako TOP túra oblasti

RE: Skialp Julierpass: Lagrev ako TOP túra oblasti
sherpa 29.03.2020
Martin, krasne pofotene. pre nasinca tam su 2 hlavne problemy > vybrat si, a nepobludit ;-). ale s takouto poctivou pripravou aj toto sa da lahsie prekonat.