Ötztalské Alpy: Similaun 3606m.

20.04.2014
Ötztalske-alpy-similaun-3606m-

Similaun 3606m. je výrazná pyramída ležiaca v Ötztalských Alpách na hranici Rakúska s Talianskom. Aj keď tento kopec nedosahuje až takú popularitu ako napríklad neďaleký Wildspitze, patrí tiež medzi časté ciele vysokohorských turistov a skialpinistov.

Výstup na Similaun nie je veľmi technicky náročný, problém tu skôr predstavuje vzdialenosť a s ňou spojené dobré plánovanie. Samozrejme o vrcholovom úspechu v takomto prípade často rozhoduje počasie.

V zimnom období sa na Similaun dá vystúpiť z troch hlavných smerov. Z Talianskeho Pfossentalu je to vážna skialpová túra s prevýšením 2000 metrov. V čase nášho výstupu 1.4.2014 bola už spodná časť tejto túry bez snehu.

Najčastejšie sa na tento kopec vydávajú skialpinisti a VH turisti z rakúskeho Ötztalu. Parkuje sa vo Vente 1895m. a prvou chatou po ceste na Similaun je chata Martin Busch 2501m.. Odtiaľto sa už vyráža na vrchol Similaunu, po ceste tu stojí ešte jedna chata - Similaunhütte 3016m. S pomocou týchto dvoch chát sa výstup stáva pomerne jednoduchý.

cenná_fotka_z_vrcholu_Weisskugel

My sme si tento vrchol vybrali za cieľ už pred dvomi rokmi počas výstupov na neďaleký Weisskugel a Finailspitze. Našou výstupovou trasou mala byť práve tá tretia možnosť: z lyžiarskeho strediska v závere doliny Schnallstal.

Tentokrát lanovky premávali bez obmedzení a my sme v Kurzrasi 2000m. o deviatej ráno nastúpili do prvej lanovky smer Grawand 3212m. Za sedemnásť eur na osobu sme sa priblížili k nášmu cieľu. Čakala nás dlhá túra po s prevýšením síce "iba" 1200v.m. zato však s dlhými traverzami a prechodmi po ľadovcoch.

Po zjazde z Grawandu po "menčestri" následoval prvý traverz. Snažíme sa dostať čo najďalej bez pásov. Aj po nalepení pásov pokračujeme v traverze. Krátke stúpania striedajú zjazdy na pásoch. Stopa je prešlapaná. Panuje dlhé obdobie pekného počasia. Volíme miernejšiu variantu výšlapu smer Finailjoch (Hauslabjoch).

Prechádzame po miernom ľadovci po dobrej stope. Nie sú tu stopy po trhlinách. Máme na sebe sedačky, lano je v batohu. Do sedla prichádzame akurát keď ním prechádza skupina českých skialpinistov. Idú na Finailspitze. Dostávame radu do zjazdu: držať sa treba čo najvyššie vpravo a dostaneme sa rovno ku Similaunhütte.

Dávame dole pásy. Čaká nás zjazd cca 300 v.m., ktoré si bude treba cestou späť znovu vyšlapať.

Similaun_zo_sedla_Finailjoch_3280m.

Lyžujeme okolo kamenného pomníka. Tu niekde našli v ľadovci múmiu človeka starú 5000 rokov. Traverzom sa dostaneme až ku chate. Nezastavujeme sa, ideme najprv na vrchol. Na ľadovci je množstvo stôp. Už z diaľky vidíme skupinku ľudí na vrchole. Až sa tam dostaneme my, sú už všetci na ceste dolu. Vychutnávame si luxus sami na vrchole.

Až na zaverečný výšvih je výstup na Similaun ľahký a mierny. V závere sme už použili aj haršajzne a na posledných sto metrov po hrebeni aj mačky. V prípade dobrých snehových podmienok sa dá ísť dole na lyžiach až z vrcholu oboma smermi. Z vrcholu Similaunu sú výborné výhľady na všetky strany.

Pozeráme sa na vrcholy nad Martelltalom, kde sme boli pred pár dňami. Vidieť aj Cevedale a Zufallspitze. Výborný výhľad je aj na Weisskugel, či už spomínaný Wildspitze.

Po dosiahnutí vrcholu si človek zvykne rýchlo nájsť nejaký nový vrchol do budúcnosti :) s týmto nemáme problém.

Cesta späť prebieha bez problémov. Na Similaunhütte doplňujeme tekutiny, bez tejto možnosti by sme museli niesť každý kilo navyše. Počas túry sme dokopy dvaja vypili 4,5 litra.

V stúpaní na Finailjoch - (niektoré údaje hovoria o Hauslabjochu) sa zastavujeme u pomníka Ötziho - môjho Fejsbukového maskota :)) Zo sedla sa nevraciame tak ako sme prišli ale volíme traverz popod Finailspitze. Prehupneme sa cez skalný hrebienok a potom už lyžujeme dole ľadovcom. Pozor, tu je lepšie sa natlačiť vľavo. V prostriedku ľadovca v zlome môžu byť trhliny. Pod ľadovcom sa už napájame na stopu a traverzujeme.

Chvíľu dole, potom pár krokov hore a zase po firne čo to dá... a potom zase pár krokov hore. Takto človek nezíska žiadne výškové metre ale stojí to dosť síl a času. Preto pri plánovaní tejto túry pozor! Nepodceňovať tých 1200 výškových metrov. Úsek Grawand - Similaun nám trval 4 hodiny + cesta naspäť a zlyžovanie do Kurzrasu = celý deň.

Pri zbieraní údajov na tento článok som našiel rôzne údaje o nadmorskej výške Similaunu. Odchýlka je od 3599-3606m. V každom prípade sa jedná o šiesty najvyšší vrchol Rakúska po Grossglockneri, Wildspitze, Weisskugeli, Grossvenedigeri a Hintere Schwarze.

foto: Slávka a Martin

Fotky Ötztalské Alpy: Similaun 3606m.

Jano 20.04.2014
Ludia, mozte si vybrat, za zivota tu, alebo posmrti v raji. Ja beriem toto. Aj ked nikdy do raja nepridem.

Jaraba 23.04.2014
Ak všetko vyjde podľa plánov, v lete sa pôjdem pozrieť, či je tam ozaj tak krásne ;o)

Jano 23.04.2014
Len nezabudni zobrat lyze, lebo olutujes, v Ötztal sa v lete veselo lyzuje.

Jaraba 14.08.2014
Tak už ho mám v kapse! Kašlať na raj :o)

martin 14.08.2014
Jarabá blahoželám máš dobrý ťah na bránku :)