Skialp Engadin: Piz Grevasalvas 2932m.

26.02.2016
skialp-engadin-piz-grevasalvas-2932m-

Švajčiarsko - Engadin - Plaun da Lei na brehu jazera Sils (1799m.)

Piz Grevasalvas sa vypína v hrebeni vyrážajúcom zo skupiny vrcholov ktorej kraľuje Piz Lagrev južne od Julierpassu. Tento hrebeň vytvára akúsi hradbu ohraničujúcu horný Engadin od nekonečných pasienok medzi Biviom a Septimerpassom. Vrchol tvorený z oboch strán vysokými hradbami je napriek tomu významným a skialpovo zaujímavým cieľom. Severovýchodným miernejším svahom sa totiž dá na lyžiach pohodlne dostať až na vrchol.

Skialpinisti poznajú aj variantu z Bivia. Tá je náročnejšia a odporúča sa len počas stabilných snehových podmienok. Varianta z Engadinu od brehu jazera Sils je miernejšia a zvykne byť obľúbená aj počas prašanových radovánok.

foto_z_Piz_Chaputschin,_archív_M.B.

Na túru štartujeme od parkoviska pri jazere pred reštauráciou Plaun da Lei. Najprv šliapeme hore po cestičke v zime udržiavanej smerom ku letnému sídlu, skupinke starých štýlových domčekov s rovnakým názvom: Grevasalvas.

Odtiaľto sa už stopa začína dvíhať hore. Prechádzame okolo osamelej chatky a stúpame na prvé plató. tu natraverzujeme pod strmý svah. Najstrmšie miesto výstupu. Traverzom šikmo vľavo prekonáme exponovaný svah a po krátkom výšvihu sme na druhej planine tvorenej jazerom Lei Nair.

pohľad_zo_SZ

Odtiaľto stúpame po hrebienku, kde sme v bezpeží pred lavínami a pomedzi vysoké skalné mužíky sa mierne traverzujúc vľavo dostaneme ku záverečnému výšvihu. Na lyžiach sa dá vystúpiť až na vrchol pýšiaci sa úžasnými výhľadmi. Návrat tou istou trasou.

Pri návrate máme možnosť predĺžiť si túru ku sedielku smerom na Piz Lungin. Pásy nalepíme po zlyžovaní spomínaného strmého miesta a krásnou dolinkou na úpätí Grevasalvasu sa dostaneme do sedielka z ktorého je výhľad na Piz Lungin. Skialpová mapa hovorí, že by sa dalo pokračovať až na vrchol.

Prevýšenie 1200v.m., čas výstupu cca 3 hod.

Fotky Skialp Engadin: Piz Grevasalvas 2932m.

RE: Skialp Engadin: Piz Grevasalvas 2932m.
Jaraba 26.02.2016
Fíha, krásna osada! Viem si živo predstaviť tráviť tam napr. Silvestra :o)

Martin 26.02.2016
pekne to vyzeralo, celú zimu prístup len na lyžiach alebo pešo a vyzeralo to obývané