<< Zoznam článkov od 21 do 40 (z 137) >>
Eshop www.davorin.sk

Skialp-Zahraničie

Kúsok smerom na sever z Julierpassu je malá horská osada Bivio s ešte menším lyžiarskym strediskom. Nie je tam ani jedna sedačka len kotvové vleky - skôr taký skiskanzen. V smere od Julierpassu ešte pred vjazdom do Bivia natrafíme na malé parkovisko, neplatí sa. Je tu odstavených pár Camperov s hrdým nápisom "Camping" na druhej strane cesty zase dolná stanica vleku s menšou drevenou reštauráciou. Parkujeme a vyrážame v snehovej biede najprv po poratrakovanej ceste smerom na Septimerpass. Pri prvých usadlostiach odbočujeme cez potok vľavo a po už predšla...   Celý článok
 Koncom februára minulej zimy (2014/15) sa v Švajčiarskom Engadine spravili celkom dobré podmienky na práškovanie. Predpoveď počasia nás nasmerovala do Val di Campo, orientovanej viac južnejšie. S Mirom prechádzame autom v smere od Pontresiny cez Passo Bernina a schádzame po udržiavanej ceste spájajúcej Engadin s Valtellinou až po už známe parkovisko Sfazú 1600m.  Val di Campo aj s priľahlou Val Viola už poznáme dobre z letných bajkových túr, v zime to ale pre nás je veľká neznáma. Najprv nás čaká vyšlapať miernou, skútrom ujazdenou cestou ku chate Saoseo...   Celý článok
Skialpové túry zdokumentované na Vetroplachmagazine nás inšpirovali na výlet začiatkom januára, keď väčšine Európy chýbala snehová pokrývka. Informácie z Vetromagu lákali k výletu do St. Moritzu a jeho okolia, kde na nás mali čakať krásne túry na okolité vrcholy. Prvý deň sme vycupitali hore po zjazdovke na vrchol Diavolezza (2978 m), zároveň sme si vyšli na blízky vrchol Sas Queder (3066 m), kde dulo ako besné, ale výhľady boli prenádherné do ľadovcového údolia a tiež na protiľahlý Lagalb. Luxusom bolo, že zjazdovku zrovna zavreli, lebo potrebova...   Celý článok
Niekedy začiatkom leta zavolá kolegov syn, končiaci vysokoškolák Kubo. Že vraj Wizzair, lacné letenky, Gruzínsko, Kuthaisi a taký menej frekventovaný kopec – Kazbek. Cez rodičov ma registruje a vie, že sa rád motám po horách. Vravím, že Kazbek v databáze evidujem, že podumám a ozvem sa. Nenápadne tiež sondujem reálne skúsenosti a potenciálnu pripravenosť a veruže to zaváňa mladíckym entuziazmom a veku primeranou nerozvážnosťou. O pár dní mu volám, že OK, ale chcem to riešiť na lyžiach, však načo zošľapávať zlyžovateľné a že v tíme musí b...   Celý článok
Je to už dávno, čo sa tu na stránke objavil článok o desiatich najobľúbenejších skialpových kopcoch celých Álp. Článok bol preložený z nemeckého Alpinu a jedným z desiatich vyvolených bol aj Piz Palú v Berninských Alpách. Aj keď som už na tomto vrchole stál predtým dva razy pri iných príležitostiach, teraz nastal čas konečne popísať túto jedinečnú túru presne tak ako ju mali na mysli v tej ankete a objasniť prečo sa do nej tento kopec dostal. Obľúbenosť skialpovej túry na Piz Palú je podmienená podporou lanovky, ako ináč. Podobne je tomu aj u ď...   Celý článok
Začne to ako román, lebo mám zvláštneho partnera na skialp a musím ho predstaviť. Je to mimoriadny človek. Náhodou je šéfom mojej ženy na patológii univerzitného ústavu Harlaching. Je profesor, ženatý, nemá deti a je o 18 rokov starší ako ja. Hovorí šiestimi svetovými jazykmi, aj po rusky! Z univerzity ho stiahli na vojnu do horskej divízie, na Kaukaze padol do zajatia. Ako dôstojník tam bol voľný, ujsť sa nedalo, tak ho ruskí lezci brávali na túry. Po vojne prišiel do Nemecka a Američania ho poslali do zajatia na nútené práce do Aostatalu do viníc. B...   Celý článok
Túžba objavovať možnosti skialpinizmu za hranicami Slovenska a výborná predpoveď na prvý marcový víkend znamená, že obľúbené tatranské zákutia vymeníme za nepoznané prostredie Julských Álp. Našim cieľom je samozrejme dominanta Julských Álp a národný symbol Slovinska - Triglav. Za východisko si vyberáme dedinku Trenta, do ktorej sa dostaneme cez Kranjsku Goru a sedlo Vrsic. Už cestou zisťujeme, že oproti minulému roku, kedy bolo v miestnych kopcoch aj päť metrov snehu, to túto zimu so snehom také radostné nebude. Za Trentou nechávame auto v ústi doliny ...   Celý článok
Čím vyšší kopec, tým ťažšia túra? To sa tu nedá povedať, tento kopec je výnimka. Máme s Bennom v sobotu jeden cieľ (teda on, ja sa tu ešte tak dobre nevyznám). On je šéfpatológ v univerzitnej nemocnici Harlaching, šéf mojej ženy a môj DAV partner na skialp. A má fantastické auto, na ktorom chodíme na túry: BMW Coupe 3000, 220PS. Už vtedy malo sklápacie zadné sedadlá, takže lyže išli dnu cez kufor. Tešil som sa na každú túru. Benno mi ukázal množstvo kopcov a krásnych túr v Alpách. Tentokrát vybral najvyšší kopec Tirolska Wildspitze (3774m)...   Celý článok
Sme siedmu hodinu v aute niekde medzi Rosenheimom a Innsbruckom a naháňame posledné dni tlakovej výše čiastočne prekrytej s jarnými prázdninami. Práve mi do unaveného xichtu šľahol infračervený blesk. Takže oné IG-L obmedzenie na 100km/hod, ktoré svieti pomaly na každom kilometri, sa nevzťahuje iba na nákladiaky, ako sám seba celú jazdu presviedčam. Až neskôr mi Luki vygúgli, že ide o nejaký úžasný emisný limit, ktorý bude postupne zavedený skoro na väčšine rakúskych diaľnic. Dnes ma teda majú a nie je to prvý krát.   V aute sme šiesti. Traja zj...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Julierpass Skialpinistické možnosti v okolí Julierpassu 2284m. som tu popisoval už vo viacerých článkoch. Jednoducho tá variabilita túr nemôže nechať žiadneho skialpinistu chladného. Aby som to zobrazil ešte detailnejšie a do hĺbky, tak popíšem ďalšie možnosti.  19.02.2015 Vyrážam od auta zaparkovanom na bezplatnom parkovisku v ústí doliny Val d´Agnel. Parkovisko 2205m sa nachádza kúsok pod Hospizom v smere na Bivio. Štartujem o pol desiatej, februárové rána sú chladné. Podmienky sú výborné, perióda krásneho počasia urobila ...   Celý článok
Nemusí sa ani zavčasu vstávať, z Garmischu je to nie ďaleko. Tento kút som navštívil mnohokrát s DAV, lyžiarskym klubom, aj s mojou ženou, jej kamarátkou a známymi, čo chceli raz spraviť túru na trojtisícovku. Tak cez Kitzbühel a Thurn Pass (odkiaľ už vidíme Hohe Tauern) do Uttendorfu, kde sme na Einziger Boden. Tu o ôsmej vstúpime do kabíny na Weiβsee, kde nás tá železná rakva vypľuje priamo do Rudolfshütte. Dnes už to nie je žiadna Hütte, ale vysokohorský hotel s kompletným vybavením. Aby táto obrovská obluda mohla prežiť, týždenne sa tu menia kurz...   Celý článok
 Švajčiarsko - Berninské Alpy - Engadin - Morteratsch Bahnhof Engadin je úžasný svojou variabilitou podmienok pre skialpinistov. V ten deň som sa autom otočil kôli snehovej víchrici na Julierpasse, neskôr kôli hustému sneženiu na Maloji. Autom som potom zašiel až na Berninapass. Tu už bola viditeľnosť lepšia ale stále silný vietor. Vrátil som sa o kúsok nižšie smerom ku Pontresine, fronta nasúvajúca sa od JZ obtekajúc najvyššie vrchy Berniny a spol. tu vytvorila akési okno pekného počasia obklopené mrakmi všade naokolo. Na parkovisku neďaleko stanice Mor...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Punt Muragl (1738m.) Do Val Muragl, údolia severne od Pontresiny vedú stopy skialpinistov často. Obľúbenosť túry do tohto údolia je zapríčinená nielen možnosťou výstupu na Piz Muragl a úžasnými výhľadmi na hlavné vrcholy Berninských Álp, ale aj ľahkou dostupnosťou, ktorú zabezpečuje zubačka ku hoskému hotelu Muotas Muragl.   Použitie lanovky síce láka množstvo skialpinistov, ale šliapať sa dá samozrejme aj zdola. Začína sa od parkoviska pri dolnej stanici zubačky. Muottas Muragl 2454m je známy (okrem jedinečnéh...   Celý článok
Švajčiarsko - Berninské Alpy - Val Roseg Piz Morteratsch 3751m. je jedným z najznámejších a najobľúbenejších vrcholov Berninských Álp. Známe sú jeho impozantné vrcholové výhľady na Engadin ale predovšetkým výhľad priamo zoči-voči na Biancograt. Tento vrchol je vyhľadávaný predovšetkým v lete ale aj v zime sem zablúdia občas skialpinisti. V dobrých snehových podmienkach je tento kopec totiž ideálny lyžiarsky kopec a na lyžiach sa dá spustiť dole priamo z vrcholu. Problémom je určite veľká vzdialenosť od nástupu na túto túru, keďže chata Tschie...   Celý článok
 Švajčiarsko - St.Moritz - Berninské Alpy - Val Roseg Žiarivý - žiariaci, tak býva nazývaný najvyšší bod v hrebeni Sella, ktorý ohraničuje záver Val Roseg. Piz Gluschaint vytvára predovšetkým pri pohľade z Pontresiny a z Val Roseg výraznú pyramídu. Pohľad na neho spolu s veľkolepým okolím je úchvatný. Zvyknú ho obdivovať početní návštevníci údolia Val Roseg. Pre prakticky všetkých z nich sa tento obdiv aj skončí pohľadom z diaľky zo slnečnej terasy reštaurácie hotela Roseggletscher. Výstup na Piz Gluschaint vedie totiž zložitým ľadovcovým t...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz Jedna z najväčších freeride atrakcií zimného strediska St.Moritz - zjazd po ľadovci Morteratsch z Diavolezzy je ohrozený. Príčina je viac ako prozaická - roztopený ľadovec. Tento zjazd nepatrí medzi TOP, čo sa týka parametrov trati, jeho výnimočnosť spočíva v tom, že aj slabší lyžiari sa tu mohli stretnúť zoči-voči s ľadovcom a popreháňať sa po ňom na lyžiach.   Problém sa však netýka len freeride jazdcov. Na tomto ľadovci sa začínajú, ale aj končia mnohé skialpové túry v tejto oblasti. Nuž bohužiaľ pom...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz - Julierpass - Hospiz La Veduta 2235m.  Oblasť okolo známeho zimného strediska St.Moritz ponúka obrovské možnosti na skialpinizmus. Veľkou výhodou je práve variabilita týchto možností. Dá sa tu naozaj vybrať túra v každom počasí a výhodou je, že aj v slabších zimách sa pri snehovej biede dá nájsť niečo pekné. Zatiaľ čo zima 2014/15 začína veľmi slabo, čo sa snehových podmienok týka tak práve oblasti okolo Julierpassu sa to akoby netýkalo. Na túry sa dá vyrážať od auta zaparkovaného na niektorom z parkovísk pr...   Celý článok
Intenzívne sneženie v prvých januárových dňoch spôsobilo zlepšenie podmienok a konečne môže skialpová komunita opustiť vyšúchané pisty a začať naberať prvé výškové metre v neupravenom teŕene. Dosť bolo zjazdoviek na Chopku, na Štrbskom plese, na Stuhlecku a podobne. Ako mnohí aj my sme tušili, že práve na Troch Kráľov príde deň D. Z rôznych strán bolo počuť ako treba ešte aspoň deň počkať nech sa snehová pokrývka trošku stabilizuje. Voľný deň a dobrá predpoveď však priveľmi lákali.   Ako Tatranec už pomerne dobre etablovaný v B...   Celý článok
Švajčiarsko - Berninské Alpy - St.Moritz - Val Roseg Možnosti na skialpinizmus aké ponúka okolie švajčiarskeho Engadinu s centrom v St. Moritzi sú také veľké, že táto túra na nižšie trojtisícovky bezprostredne nad St. Moritzom je medzi nimi považovaná len za takú menej dôležitú, ak nie celkom bezvýznamnú... Ale predsa len, jej obľúbenosť je aj tak pomerne vysoká, a to hlavne kôli neďalekému lyžiarskemu stredisku Corvatsch a možnosti absolvovať väčšiu časť výšlapu lanovkou. Táto možnosť je samozrejme len ak na túru vyrážate zo smeru od St. Mori...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Julierpass - Alp Guglia (2215m.) Zaručených tipov na skialpový raj je určite veľa. Takých, kde sa vyveziete po kvalitne udržiavanej hlavnej ceste do výšky 2200 metrov. Zaparkujete na pravidelne udržiavanom parkovisku (zadarmo). Pripnete lyže hneď pri aute a vyrazíte... Takých je už trošku menej. Výhodou Julierpassu je okrem už spomínaného aj vysoká variabilita terénu. Množstvo ľahkých a stredne ťažkých túr. Na svoje si prídu určite aj extrémisti. Človek tu môže túrovať dlhé dni a nemusí túry opakovať. Tu vám ponúkam jeden...   Celý článok