Rock Machine

Skialp-Zahraničie

Stubai – Začiatok a koniec skialpovej sezóny

11.05.2017
Skončilo sa babie leto, lezecká sezóna, prišlo prvé ochladenie a srdce skialpinistu už túži po prvom snehu. V Tatrách a Fatrách sa potrebuje aj zem ochladiť a aj nejaký základ by sa zišiel. V Alpách je to trochu jednoduchšie. Ľadovec je garanciou snehu po celý rok a lanovka Vás vie posunúť do úplne iného sveta. A tak v novembri smer Stubai a na pár dni zažiť zimu. Stará známa chata Hildesheimer a jednoduché túry poveďla strediska a na bezpečnom ľadovci. Na úvod sezóny po 5-mesačnom pôste je to veľmi fajn. Sezóna bola v Tatrách veľmi fajn a...   Celý článok
Skialp doma je ako chlieb každodenný. Sotva sa niekedy zunuje. Ale tak, ako obsah taniera má byť pre harmonický rozvoj tela i duše skialpinistu pestrý, je žiadúce, občas nazrieť aj za hranice domoviny. A aby sme vo svete nenarušili rovnováhu, púšťame sa tento krát viac na východ a hlavne južnejšie.                 02.03.17,             Rila: Výstup na chatu Rilské Jazerá, Parametre: 3,7 km, +550 / -0 vm Vyrážame. Dnes je vraj všetko relatívne a tak sa planéta pod kolesami našej čipnutej embéčky posúva stále viac na severozápad. D...   Celý článok
Každý si obľúbi nejaké kopce, kde sa cíti ako doma, nuž ja som po zmene bydliska hľadal náhradu za Tatry a trafil som do čierneho. Od prvej túry som sa zaľúbil do Stubaia. Tak ako v Tatrách musíš aspoň raz absolvovať Gerlach, tak je povinnosť ísť raz túru na Zuckerhütl, najvyšší kopec v Stubaji. Síce som si „odklepol“ iné vrcholy skorej ako Zuckerhütl, ale prišiel rad aj na ten.   Nakoľko považujem túto túru za krásnu, nie veľmi ťažkú, tak ju opisujem, ako a kadiaľ sa dá ľahko zdolať. Pre skúseného turistu je to pôžitok, aj keď nie ve...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Val Roseg Čo som sa tu už napísal o skialpových možnostiach tejto doliny. A ono to je super, že si to nikto poriadne nevšimol. Ludia jazdia skialpovať do japonských lesíkov, na Lofoty či do iných neďalekých nórskych končín, prípadne si odskočia na týždeň na Kamčatku. Však tie Alpy ( 2000km dlhý pásik kopcov) sú už také okukané a infraštruktúrou prepchané :))) Ale no. Dobre tak. Ono ja stopu prešlapávam rád a zostane to tu všetko pre mňa. A zase keď sa spraví podmienka tak mi frírajdisti z Corvatschu pomôžu a ob...   Celý článok
 Dve také blízke aktivity a zároveň také odlišné. Prešlapávam si stopu vo Val Roseg smerom ku lyžiarskemu stredisku Corvatsch. Snehu je veľa. Hrozia lavíny. Otáčam sa. Celkovo tri razy dnes. Frírajdista zhora neprišiel žiadny. Pomohlo by mi to. Pozorovať jeho stopu ako sa zarezáva do svahu, a čo na to sneh...   Deň potom. Počasie je krásne a ja dávam ďalší pokus prebiť sa masou nového snehu hore. Dostávam sa vyššie ako včera, aj vďaka lepšej viditeľnosti. Pokúšam sa netradične ísť viacej vpravo, ale zastavuje ma krátky úsek strmšieho svahu. Oto...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Julierpass   Pri predstavovaní základných skialpových cieľov v oblasti julierpassu sa dnes vyberieme na južnú stranu od Hospicu La Veduta. Tu som zaparkoval. S lyžami v ruke prebehol cez cestu a pripol lyže hneď vedľa nej. Julier ponúka absolútny skialpový luxus.  Po výšlape do sedielka pod Coluonasom s výhľadom na zamrznuté jazero nasledoval krátky zjazd na pásoch. Potom dolinkou smer fuorcla Grevasalvas. Ešte pred ňou som odbočil vpravo smer Emmat Dadaint a podľa snehových podmienok som sa snažil natiahnuť čo najid...   Celý článok
Salonka - (prezývky v Tatranskej Lomnici vznikali zásadne skomolením priezviska). Kedysi úspešnú juniorskú skialpovú reprezentantku odvialo - ako sama hovorí. New York, Aljaška, Island - dlho, Nórsko a konečne ju privialo do Álp. Konečne pre nás, ktorí môžeme sledovať jej originálne spracované reporty. Aby sa aspoň niečo z nich zachovalo a ponúklo aj širšej verejnosti tu je prvý. Skialpový výlet na Hochfirst začiatkom leta 2016. Článok nemá veľa textu. Zapozerajte sa do fotoreportu a nevynechajte popisy k fotkám...    úvod M.B. (Bartik)     "Č...   Celý článok
 Švajčiarsko - St. Moritz - Julierpass skialparena   Tá úžasná rozmanitosť a dostupnosť skialpových cieľov Julierpassu ma neprestáva nadchýnať. Táto túra je spracovaná z archívu z roku 2016 - (4. marec). Parkovali sme pri Hospici La Veduta. Oproti parkovisku sa prejde cez cestu, zapnú sa lyže a šlapeme. Najprv do sedielka pod Coluonasom. Odtiaľto sa pustíme na pásoch ku zamrznutému jazeru. Náš cieľ je tentoraz Piz dEmmat Dadora. Ten pravý kopec z dvojice krásavcov s čudáckymi menami. Od jazera hore členitým terénom. Podklad je tu vápencový. Pripom...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Berninapass   Začiatkom zimy ale aj v obdobiach nedostatku snehu je túra týmto smerom jedným z istých tipov. Vyráža sa z parkoviska (2230m.) pod passom Bernina v smere od Pontresiny. Parkovisko je napravo od cesty. Hneď vedľa premáva známy Unesco vláčik a kúsok dole je berninské lago Bianco. V čase tejto túry boli na jazere desiatky korčuliarov, ktorí využívali tvrdý a hladký prírodný ľad. Svahy smerom na Sasal Mason majú severnú orientáciu. Koncom decembra do nich veľa slnka nezasvieti a v čase tejto túry už bo...   Celý článok
 December v Engadine. už tradičné suchoty. Našťastie sneh napadol v novembri. Všade tvrdo, ľadovo, doskovo. No nechoď na túru keď môžeš. Vyrážam od parkoviska pod Julierpassom v smere od Silvaplany.(cca 2170m.) Slúži ako východisko na túru predovšetkým na Piz Lagrev. Severná orientácia svahov zaručuje často dobré podmienky. Od auta to vôbec nevyzerá, že sa dá. S veľkou dávkou nadšenia a lásky sa ale dá v pohode. V strmom svahu popri ľadopáde používam haršajzne. Na plošine nad ľadopádom odbočujem z klasickej výstupovej trasy doľava. Stúpam hore...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Val Roseg - Chamanna Coaz 2587m. Skialpové možnosti v Engadine sú veľkolepé. Nie každý preto zablúdi do záveru údolia Val Roseg na chatu Coaz. Napriek svojej odľahlosti a pomerne komplikovanému prístupu však bola táto chata pred časom pasovaná časopisom Alpin ako jednu z najlepších skialpových chát v Alpách. V zime býva Chamanna Coaz otvorená podľa snehových podmienok cca od polovice februára do začiatku mája. Možnosti túr v dobrých snehových podmienkach sú výborné. Väčšina z nich ale vedie po ľadovci a tak je pot...   Celý článok
 Chiavenna (350m.n.m.) Taliansko Približne v polovici marca biednej zimy roku 2016 sme vyrazili s talianskymi priateľmi z Chiavenny na exkurziu do ich domáceho revíru - do doliny ktorej nepovedia ináč ako: Valle Spluga. Na mape ju ale nájdete aj ako Val San Giacomo. Najznámejším miestom tejto rozľahlej doliny je práve lyžiarske stredisko s rovnakým názvom: Madesimo. Pre uctievačov boha Prašanu to nebude zase až tak úplne neznáme meno. Naším cieľom ale nie sú vleky a upravené zjazdovky. Malé autíčko so štyrmi ľuďmi na palube a štyrmi pármi lyží na strešn...   Celý článok
 Keď nesneží... Začiatok roku 2016 a my zúfalo pozeráme na meteoblu.com a tam ani vločka snehu. Teploty plus. A to som písala presne pred rokom, že Európe chýba snehová pokrývka, tak aspoň Sant Móricko. Ale teraz aj hlavný aktér stránok vetroplach.sk píše, že sa zelená Móricková tráva a jedna z prvých túr je na bežkách. No, na našich stranách nápodobne: buď sa po 10x stúpa na Skalnaté po zjazdovke, alebo ja po zjazdovke na Sv. Petr v Špindli, a to na Silvestra počítam, že ľudí lyžujúcich dole v 7-radoch. Zámer máme Zermatt. Pýtam sa kolegov vo Š...   Celý článok
Jenda múdra hlava raz povedala, že skialpinizmus nie je víkendový šport a je možné ho bezpečne praktizovať len v dni, kedy sú na to podmienky, inak sa môže stať veľmi ľahko nebezpečným. Osvojil som si tento výrok a stal sa zo mňa sliedič. Sliedič pekných dní s dobrými podmienkami. Túto sezónu je ich pobiedne.  Akúkoľvek invenciu brzdil v prvej polovici sezóny akútny nedostatok snehu prakticky v celej Európe. Možný je len autistický skialp na Chopku, nižšie kóty nemajú nárok. S novým rokom sa situácia jemne zlepšuje, ubúda však slnečných dní. Tý...   Celý článok
Plánovaná skialpová Makedonia kvôli snehu odpadla, tak ako náhradný plán sa naskytlo Slovinsko-Julské Alpy. Naša česko-slovenská Karpatská formácia (Letka Karpatských netopýrů) sa spojila so silnou českou skupinou skialpáčov pod vedením "Paliča-predsedu" z čoho vzniklo až 18-členné družstvo. Vetšinou sme sa podľa svojich aktuálnych schopnosti a zdravotných in-dispozícií rozčlenili do 2-3 družstiev, kde niekto vyšiel vyššie, ďalší ešte vyššie a 2-3 "netopiere" najvyššie.   Z domova sme vyrazili v noci, aby sme pristáli na park...   Celý článok
 Dva dni po najväčšom snežení tejto zimy, keď meracie stanice v okolí St. Moritzu namerali okolo 60cm nového snehu za 12 hodín, sme si museli vybrať len takú defenzívnu túru. Web chaty Jenatsch hlásil napriek sobotnému sneženiu cez víkend takmer plnú chatu a keďže bolo jasné, že títo ľudia sa po víkende budú musieť dostať nejako do práce, tak plán bol jasný:   Julierpass (parkovisko v ústí doliny Val dAgnel), dolinou do sedla Fuorcla Agnel, odtiaľ zlyžujeme na chatu a po občerstvení sa vrátime naspäť - pekná celodenná túra bez kontaktu so svahmi s...   Celý článok
5:00 – prázdnou diaľnicou vyrážame do hornorakúskej dedinky Obertraun, kde je údolná stanica lanovky strediska Krippenstein. Cesta k najdostupnejšiemu ľadovcu ubieha rýchlo a tak sme o deviatej na mieste. Našim plánom je okruh Rumpler Runde, ktorý by sme chceli okoreniť výstupom na Dachstein. Uvedená trasa má prívlastok aj National Ski Tour, takže si to aj samotní Rakušania celkom považujú. Veď pri zjazde z Dachsteinu naspäť do Obertraunu čaká na našinca neuveriteľných 24 km.   No, po poriadku. Keďže je sobota a ešte k tomu aj pekne, treba na lísto...   Celý článok
Tentokrát to nebude žiadna spomienka jedného zabúdajúceho starca, ale pozvánka na túru do môjho druhého horského domova, ktorý som si mimoriadne obľúbil. Viem, že odskočiť si zo Slovenska na túru na Stubai nie je ľahké ani lacné. Cestné poplatky sa nedajú obísť, takže taký výlet sa na konci stáva luxusným. Kto ale na to raz našporí a nechce stále opakovať NT-prechody alebo výbehy do Lomnického sedla, nech porozmýšľa nad touto ponukou.   Tento kopec sa dá začať atakovať z niekoľkých východísk. Najkratší prístup autom začína na konci Stubai...   Celý článok
Kúsok smerom na sever z Julierpassu je malá horská osada Bivio s ešte menším lyžiarskym strediskom. Nie je tam ani jedna sedačka len kotvové vleky - skôr taký skiskanzen. V smere od Julierpassu ešte pred vjazdom do Bivia natrafíme na malé parkovisko, neplatí sa. Je tu odstavených pár Camperov s hrdým nápisom "Camping" na druhej strane cesty zase dolná stanica vleku s menšou drevenou reštauráciou. Parkujeme a vyrážame v snehovej biede najprv po poratrakovanej ceste smerom na Septimerpass. Pri prvých usadlostiach odbočujeme cez potok vľavo a po už predšla...   Celý článok
 Koncom februára minulej zimy (2014/15) sa v Švajčiarskom Engadine spravili celkom dobré podmienky na práškovanie. Predpoveď počasia nás nasmerovala do Val di Campo, orientovanej viac južnejšie. S Mirom prechádzame autom v smere od Pontresiny cez Passo Bernina a schádzame po udržiavanej ceste spájajúcej Engadin s Valtellinou až po už známe parkovisko Sfazú 1600m.  Val di Campo aj s priľahlou Val Viola už poznáme dobre z letných bajkových túr, v zime to ale pre nás je veľká neznáma. Najprv nás čaká vyšlapať miernou, skútrom ujazdenou cestou ku chate Saoseo...   Celý článok

Zoznam článkov od 1 do 20 (z 135) >>
Sportful | Eshop so športovým oblečením
©  Vetroplachmagazin 2007 - 2017  |  designed by MVM Trade s.r.o.