Rock Machine
Zoznam článkov od 1 do 15 (z 142) >>
Eshop www.davorin.sk

Skialp-Zahraničie

V Dolomitoch ako v raji alebo, niekto tam hore nás má rád.

23.05.2018
Sneh mizne ako dobré predsavzatia. Pomoceš sa ešte na pásoch po svahoch jarného Ďumbiera a Chopka a povieš si: finito. Výstroj je už uložená na letnú hybernáciu ale teba ešte čosi pokúša. Dolomity snehovo stále vyzerajú výborne, signora Marmolada ti nedá spávať. Dáš návrh Momovi a hoci mal celkom iné plány, mám ho ihneď na lopate. A Marek? Ani som nedopovedal a už má pobalené. Vyrazili sme z Banskej Bystrice Marekovou Octáviou, ktorú bolo treba cestou prikŕmiť fľaštičkou oleja, neskôr nás poriadne vystrašila, keď pod sedlom Fedaia to vyzeralo...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz Nad St. Moritzom sa vypína horský hrebeň v ktorom je San Gian len jedným z vrcholkov uložených vedľa seba. Priamo z tohto vrcholu ale vedie parádna možnosť zjazdu severnými a v spodnej časti západnými svahmi až dole do Moritzu. Približne 1300 výškových metrov nepretržitého zjazdu.  Zjazd z vrcholu San Gian (3134m.) do St. Moritzu je najznámejším a najkvalitnejším zjazdom v bezprostrednej blízkosti Moritzu. V dolnej časti sa napája na zjazdovku Hahnensee končiacu pri hoteli Kempinski. Tento zjazd nie je klasickým frírajdo...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Champfer Lyžiarske stredisko nad St.Moritzom je zo západu ohraničené výraznou dolinou Val Suvretta. Táto je používaná frírajdistami zjazdujúcimi z Piz Nair ale rovnako aj klientami heliski ktorých vrtuľník vysadzuje na protiľahlom Corn Camoutsch. Dolina je prevažne mierna, stopy lyžiarov sú väčšinou priame a tak pri výšlape na pásoch od Champferu sa dá využiť tvrdý vyjazdený podklad, natrafil som dokonca aj na starú výstupovú stopu. Dolina je to síce mierna ale zase o to dlhšia a preto treba natiahnuť krok...  Val S...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St. Moritz - Val Roseg - 14.02.2018 Po dvoch veľmi slabých zimách je konečne od začiatku tejto zimy slušný základ a dajú sa podnikať kvalitné túry v celom Engadine. Trochu škoda toho silného vetra, ktorý v oblasti vrcholov a hrebeňov odfúkol veľkú časť snehu preč... V tento deň som vyrazil ráno pred siedmou z hotela Roseggletscher smer Piz Tschierva. Trasa vedie najprv po bežeckej stope ktorá je konečne po dvoch rokoch znovu upravená v plnom rozsahu. Z nej po asi 20 minútach odbočujem ku moréne ľadovca a popri nej šlapem ku chate ...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - Julierpass 2284m. Skialpovú oblasť rozprestierajúcu sa po oboch stranách cesty vedúcej cez Julierpass tu už máme výborne spracovanú. Na doplnenie pridáme ďalšiu variantu na samostatný vrchol s trochu netypickým názvom P (Punkt) 3000. To číslo znamená nadmorskú výšku vrcholu čiže od parkoviska pod Hospizom (2205m.) bude prevýšenie 800 metrov. Neznie to nejak brutálne ale dolinou Val dAgnel je stúpanie len mierne a tak bude treba trošku natiahnuť krok.  Po januárových sneženiach je prvá stopa na Julieri natiahnutá ako vždy práve ...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Julierpass Táto výborná skialpová oblasť s vysokou garanciou snehu, nástupmi priamo od auta, vysokou variabiliou a pestrosťou túr sa nám len tak ľahko nezunuje. Možností sa tu dá namiešať do sýtosti a tak v polovici marca 2017  vyrážame na tutovku. Piz Surgonda.    Aby sme sa ale stále nešúchali po tom istom zvolíme nástup nie od Hospizu ale o dolinku skôr od parkoviska (2196m.) z ktorého sa vyráža na Piz Lagrev opačným smerom. Odtiaľ stúpame najprv dolinkou Valletta Julier, neskôr sa prepletáme pomedzi kopčeky a j...   Celý článok
Skončilo sa babie leto, lezecká sezóna, prišlo prvé ochladenie a srdce skialpinistu už túži po prvom snehu. V Tatrách a Fatrách sa potrebuje aj zem ochladiť a aj nejaký základ by sa zišiel. V Alpách je to trochu jednoduchšie. Ľadovec je garanciou snehu po celý rok a lanovka Vás vie posunúť do úplne iného sveta. A tak v novembri smer Stubai a na pár dni zažiť zimu. Stará známa chata Hildesheimer a jednoduché túry poveďla strediska a na bezpečnom ľadovci. Na úvod sezóny po 5-mesačnom pôste je to veľmi fajn. Sezóna bola v Tatrách veľmi fajn a...   Celý článok
Skialp doma je ako chlieb každodenný. Sotva sa niekedy zunuje. Ale tak, ako obsah taniera má byť pre harmonický rozvoj tela i duše skialpinistu pestrý, je žiadúce, občas nazrieť aj za hranice domoviny. A aby sme vo svete nenarušili rovnováhu, púšťame sa tento krát viac na východ a hlavne južnejšie.                 02.03.17,             Rila: Výstup na chatu Rilské Jazerá, Parametre: 3,7 km, +550 / -0 vm Vyrážame. Dnes je vraj všetko relatívne a tak sa planéta pod kolesami našej čipnutej embéčky posúva stále viac na severozápad. D...   Celý článok
Každý si obľúbi nejaké kopce, kde sa cíti ako doma, nuž ja som po zmene bydliska hľadal náhradu za Tatry a trafil som do čierneho. Od prvej túry som sa zaľúbil do Stubaia. Tak ako v Tatrách musíš aspoň raz absolvovať Gerlach, tak je povinnosť ísť raz túru na Zuckerhütl, najvyšší kopec v Stubaji. Síce som si „odklepol“ iné vrcholy skorej ako Zuckerhütl, ale prišiel rad aj na ten.   Nakoľko považujem túto túru za krásnu, nie veľmi ťažkú, tak ju opisujem, ako a kadiaľ sa dá ľahko zdolať. Pre skúseného turistu je to pôžitok, aj keď nie ve...   Celý článok
Švajčiarsko - Engadin - Pontresina - Val Roseg Čo som sa tu už napísal o skialpových možnostiach tejto doliny. A ono to je super, že si to nikto poriadne nevšimol. Ludia jazdia skialpovať do japonských lesíkov, na Lofoty či do iných neďalekých nórskych končín, prípadne si odskočia na týždeň na Kamčatku. Však tie Alpy ( 2000km dlhý pásik kopcov) sú už také okukané a infraštruktúrou prepchané :))) Ale no. Dobre tak. Ono ja stopu prešlapávam rád a zostane to tu všetko pre mňa. A zase keď sa spraví podmienka tak mi frírajdisti z Corvatschu pomôžu a ob...   Celý článok
 Dve také blízke aktivity a zároveň také odlišné. Prešlapávam si stopu vo Val Roseg smerom ku lyžiarskemu stredisku Corvatsch. Snehu je veľa. Hrozia lavíny. Otáčam sa. Celkovo tri razy dnes. Frírajdista zhora neprišiel žiadny. Pomohlo by mi to. Pozorovať jeho stopu ako sa zarezáva do svahu, a čo na to sneh...   Deň potom. Počasie je krásne a ja dávam ďalší pokus prebiť sa masou nového snehu hore. Dostávam sa vyššie ako včera, aj vďaka lepšej viditeľnosti. Pokúšam sa netradične ísť viacej vpravo, ale zastavuje ma krátky úsek strmšieho svahu. Oto...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Julierpass   Pri predstavovaní základných skialpových cieľov v oblasti julierpassu sa dnes vyberieme na južnú stranu od Hospicu La Veduta. Tu som zaparkoval. S lyžami v ruke prebehol cez cestu a pripol lyže hneď vedľa nej. Julier ponúka absolútny skialpový luxus.  Po výšlape do sedielka pod Coluonasom s výhľadom na zamrznuté jazero nasledoval krátky zjazd na pásoch. Potom dolinkou smer fuorcla Grevasalvas. Ešte pred ňou som odbočil vpravo smer Emmat Dadaint a podľa snehových podmienok som sa snažil natiahnuť čo najid...   Celý článok
Salonka - (prezývky v Tatranskej Lomnici vznikali zásadne skomolením priezviska). Kedysi úspešnú juniorskú skialpovú reprezentantku odvialo - ako sama hovorí. New York, Aljaška, Island - dlho, Nórsko a konečne ju privialo do Álp. Konečne pre nás, ktorí môžeme sledovať jej originálne spracované reporty. Aby sa aspoň niečo z nich zachovalo a ponúklo aj širšej verejnosti tu je prvý. Skialpový výlet na Hochfirst začiatkom leta 2016. Článok nemá veľa textu. Zapozerajte sa do fotoreportu a nevynechajte popisy k fotkám...    úvod M.B. (Bartik)     "Č...   Celý článok
 Švajčiarsko - St. Moritz - Julierpass skialparena   Tá úžasná rozmanitosť a dostupnosť skialpových cieľov Julierpassu ma neprestáva nadchýnať. Táto túra je spracovaná z archívu z roku 2016 - (4. marec). Parkovali sme pri Hospici La Veduta. Oproti parkovisku sa prejde cez cestu, zapnú sa lyže a šlapeme. Najprv do sedielka pod Coluonasom. Odtiaľto sa pustíme na pásoch ku zamrznutému jazeru. Náš cieľ je tentoraz Piz dEmmat Dadora. Ten pravý kopec z dvojice krásavcov s čudáckymi menami. Od jazera hore členitým terénom. Podklad je tu vápencový. Pripom...   Celý článok
 Švajčiarsko - Engadin - St.Moritz - Berninapass   Začiatkom zimy ale aj v obdobiach nedostatku snehu je túra týmto smerom jedným z istých tipov. Vyráža sa z parkoviska (2230m.) pod passom Bernina v smere od Pontresiny. Parkovisko je napravo od cesty. Hneď vedľa premáva známy Unesco vláčik a kúsok dole je berninské lago Bianco. V čase tejto túry boli na jazere desiatky korčuliarov, ktorí využívali tvrdý a hladký prírodný ľad. Svahy smerom na Sasal Mason majú severnú orientáciu. Koncom decembra do nich veľa slnka nezasvieti a v čase tejto túry už bo...   Celý článok